De onzichtbare impact van medicatie op vitamine D-niveaus

vitamine en voeding

Veel mensen kampen met vitamine D-tekorten. Wat weinigen weten is dat medicijngebruik een belangrijke oorzaak hiervan is. Als voedingscoach zie ik vaak dat dit probleem over het hoofd wordt gezien, met name bij jongeren, atleten en inactieve ouderen die geregeld medicatie gebruiken. Deze medicijnen kunnen de opname van vitamine D aanzienlijk beïnvloeden.

Tot voor kort werd het belang van vitamine D-supplementen onderschat in de reguliere geneeskunde. Echter, als deskundige op het gebied van voeding en gezondheid, benadruk ik dat een slechte vitamine D-status een wijdverbreid probleem is bij mensen van alle leeftijden. Dit wordt verergerd door een verminderde blootstelling aan zonlicht, wat leidt tot een wereldwijde tekort aan vitamine D.

Uit onderzoek van National Library of Medicine blijkt dat vitamine D-tekort talrijke ernstige gezondheidsproblemen veroorzaakt, variërend van leverziekten tot verminderde immuniteit en zwakke botten en spieren. Dit benadrukt het belang van goede voeding in het bevorderen van een goede gezondheid.

Opmerkelijk is dat vitamine D-tekort niet alleen voorkomt in gebieden met weinig zonlicht, maar ook in zonnige regio’s zoals Florida en Arizona. Dit tekort kan te wijten zijn aan problemen met de lever- en nierfunctie, overgewicht, chronische ontstekingen en slechte voeding. Als voedingscoach adviseer ik om aandacht te besteden aan een uitgebalanceerd dieet dat de vitamine D-opname bevordert.

De rol van medicijngebruik in vitamine D-tekort is significant. Veel mensen zijn zich niet bewust van de negatieve effecten van hun medicijnen op hun vitamine D-niveaus. Polyfarmacie (het gebruik van meerdere medicijnen) verhoogt dit risico aanzienlijk. Dit is een belangrijk aandachtspunt in mijn voedingscoaching.

Bij atleten is zelfmedicatie wijdverbreid; ongeveer 60% gebruikt medicijnen voor wedstrijden, vaak met het misverstand dat dit de prestaties verbetert. Maar zelfs gangbare medicijnen, zoals paracetamol en ibuprofen kunnen ernstige bijwerkingen hebben op de vitamine D-status. Interessant is dat de impact van medicijnen op de voedingsstatus vaak over het hoofd wordt gezien in de medische wereld.

Als je voedingscoach adviseer ik om altijd met je arts of apotheker te overleggen bij lage vitamine D-niveaus. Vraag altijd naar de noodzaak van je medicatie en overweeg een second opinion als je twijfelt. Meer weten? Bel me voor vrijblijvend advies.

 

Tekst geschreven door Klien van den Broek

Recente berichten

        

Blog Categorie

Terug naar overzicht

Volgende bericht

Deel dit bericht via

REAGEREN?




    Wij gaan zorgvuldig om met uw gegevens. Zie ons privacybeleid.